Hei, jeg heter Marit!
Hjertelig velkommen til Åskollen Familiebarnehage.

Familiebarnehagen eies og drives av Marit Klemetsdal Fossum som har utdannelse som svenn i konditorfaget og fagbrev som barne og ungdomsarbeider. Har jobbet som støttekontakt for barn og ungdom med ADHD og som trener for barn inntil 18 år innenfor motorsykkelidrett (trial).
Familiebarnehagen har 5 plasser for barn i alderen 0-6 år. Åpningstiden er fra kl. 07.15 til kl.16.45.
Åskollen familiebarnehage «KNERTEN» drives i samsvar med loven om barnehager og rammeplan for barnehager. Pedagogisk veileding/undervisning blir gitt av førskolelærer.

Vi legger stor vekt på motorikk og lek, da barnas lek er med på og finjustere bevegelsesapparatet og på å styrke selvtilliten.

I uteleken blir balansetrening viktig, og vi vektlegger hopping, løping, rulling o.l slik at grunnleggende bevegelser blir ivaretatt.

Høytidene blir markert spesielt med forskjellige aktiviteter, det samme blir de fire årstidene.

Åskollen familiebarnehage «KNERTEN» åpnet sommeren 1993, som en av de første private familiebarnehager i Drammen. Beliggenheten er sentral og landlig med Nordbykollen som nærmeste nabo. Barnehagens nærmiljø inneholder ellers barneskole, dagligvarebutikker, postkontor, bank og legesenter.

Vi vektlegger å jobbe med trygghet, nærhet og skape et positivt klima.

I samspillet med barna legger vi vekt på folkeskikk, sosialt samvær, motorikk, lek og humor.

Samspillet utvikles ved å være gode rollemodeller for barna, slik at de ser at ord og handling går hånd i hånd.
Barnet er sikret barnehageplass frem til skolestart, da vi samarbeider med Helleristningen barnehage. Det året barnet fyller 3 år, kan det søkes overgang dit.

TRYGGHET
LEK