Velkommen til Åskollen familiebarnehage Knerten, Drammens eldste familiebarnehage.
En god barnehagestart for de minste barna.

Vi gleder oss til å presentere oss for dere og hva vi står for.

Åskollen familiebarnehage er en privat bedrift, bestående av en enhet, Knerten. Barnehagen er godkjent for 5 barn i alder 0 til 6 år. Barnehagen drives i samsvar med loven om barnehager og rammeplanen for barnehager.  Barnehagen drives etter de samme mål som Drammen kommune og er en del av Norges beste barnehager.

Årsplanen er en arbeidsplan for de som jobber i barnehage og gir dere som foresatte en innsikt i hva vi vektlegger i samværet med barna.

Barnehagen samarbeider med Nordby gård stiftelse og våre barn får tilbud om overgang dit det året barnet fyller 3 år.

Pedagogisk grunnsyn.

Hvordan jobber vi i barnehagen?
TRYGGHET
LEIK
SAMHOLD
HUMOR

Vi jobber med å skape et lekende miljø som bygger på trygghet og nærhet. Dere som foresatte kjenner barna best og vi vil sammen med dere finne frem til en forståelse av hva som styrker barnet i sin utvikling og hvordan vi får dette best frem i hvert enkelt barn.

* Trygghet:
Med trygghet mener vi at vi er tilgjengelige og lyttende, slik at dagens første møte er starten på en spennende dag og starten blir på barnas premisser. Opplever barnet trygghet har vi en stor mulighet til å løfte barnet og gi den en utvikling som styrket barnet i sin utvikling.

* Positivt klima:
Med positivt klima mener vi at barnet skal oppleve en hverdag som bygger på respekt og tillit, samt muligheten til å være medvirkende hvor det er naturlig. Vi ønsker å skape et positivt klima ved å bruke tryggheten/nærhet slik at barna opplever å få respekt, bli tatt på alvor og å se at deres ideer blir satt ut i livet. Positivt klima får vi ved at barna opplever gode rutiner, hvor deres behov blir ivaretatt. Når trygghet og det positive klimaet er “på plass”, kan vi begynne å jobbe med å utvikle det sosiale samspill. Gjennom det sosiale samspill utvikles også barnas selvfølelse/selvforståelse. Selvfølelsen er det bilde barna har av seg selv, jeg er ok og takler både motgang og medgang uten å få vansker med det. Selvforståelse består av selvfølelsen, barnets selvbilde og selvtillit, når disse tre er i balanse har barnet en god selvforståelse.

*Sosialt samspill:
Sosialt samspill jobber vi med gjennom aktiviteter og gjøremål slik som bordsituasjonen hvor man lærer å be om, takke, vente på tur, ta stilling til og å vente til alle er ferdige. Vi jobber også med å utvikle samspillet ved å delta i leken. Samspillet utvikles ved å være gode rollemodeller for barna, slik at de ser at ord og handling går hånd i hånd. Vi er deltakende i leken både inne og ute.

*Motorikk:
Vi jobber med barnas motoriske utvikling. Den motoriske utviklingen har stor betydning senere i livet. I uteleken legger vi vekt på hopping, rulling, balanse og løping, slik at de grunnleggende bevegelser blir i varetatt. Inne stimulerer vi barnas motoriske utvikling ved sangleker og generell lek (bl.a. med byggeklosser, putteleker, puslespill osv.)
Barnas lek er med på å finjustere bevegelsesapparatet og samtidig med på å styrke selvtilliten. Vi går på mange turer både i nærmiljøet, men også litt rundt på Åskollen.
Barnehagen prøver å være to ganger om dagen, slik at vi kan jobbe med de motoriske ferdigheter i sitt rette element. Derfor er vi mye ute.

*Leik:
I leken bearbeider barna sine inntrykk, tilpasser tanker og opplevelser til sitt eget utviklingstrinn. I leken bruker de sine opplevelse og observasjoner og gir dem form eller uttrykk gjennom det materiale de har til rådighet. Dette er deres måte å skape forståelse og lære seg å mestre ferdigheter på. Vi jobber med barnas medvirkning i hverdagens rutiner, slik at de får oppgaver / tilbud som krever deres medvirkning. Denne prosessen er begynnelsen til selvstendighet og dermed danner det grunnlaget for å ta avgjørelser selv. For oss er det særlig viktig å ta vare på og videreutvikle barns lek inne og ute, i all slags vær. Rammeplanens 7 fagområder vil være utgangpunkt i de aktiviteter som finner sted.
* Kommunikasjon, språk og tekst
* Kropp, bevegelse og helse
* Kunst, kultur og kreativitet
* Natur, miljø og teknikk
* Etikk, miljø og filosofi
* Nærmiljø og samfunn
* Antall, rom og form

De ferdigheter vi ønsker å tilføre barna gjøres formelt via rutinesituasjoner og tilrettelagte aktiviteter, men den største tilegnelse av læring skjer i uformelle sammenhenger, slik som lek, lesestunder og stellesituasjoner hvor vi viderefører konkret viten.

Det er en ny rammeplan under utarbeidelse og når den forelegger vil barnehagen ha den som et viktig plandokument.

Dokumentasjon: Vi dokumenter det vi gjør i hverdagen ved å ta bilder som vi legger ut på hjemmesiden og skriver uke brev/måneds brev til dere. Bildene er vår viktigste dokumentasjon. Brukernavn og passord for å se bildene får dere ved henvendelse til barnehagen. Dere får måneds brev som legges på plassen til barnet.

Aktivitetsplan:

Januar / februar/ mars:
Ake og leke i snøen når vi ute.
Aktivitetene inne blir formingsaktiviteter – snø og vær kan være ting vi jobber med.

April / mai:
Påskeaktiviteter
Vi gleder oss til våren, 17. mai, planter frø og turer i skogen.

Juni /juli/ august:
Sommer, skogsturer.

Etter sommerferien vil vi konsentrere oss først og fremst om tilvenning av ny barnegruppe. Hvor lang tid dette tar, varierer fra barn til barn. Det er svært viktig at barna føler trygghet både inne og ute, før det blir lagt vekt på andre aktiviteter.
Da barnegruppa kan bestå av barn fra 0 til 3 år, blir aktiviteter tilpasset dette.

September / oktober:
Vi ser på planter og trær, og hva som skjer ute rundt oss. Vi jobber med høsten.

November / desember:
Forberedelse til advent og jul.
Gjennom hele året er barna med på butikken. Sammen setter vi opp handleliste og barnas oppgaver er, da å være en aktiv del av handlingen, alt fra det å skrive liste til å hente varene i hyllene.

Rutinesituasjoner:

Måltid:
Dette er en viktig del av dagsrytmen vår, hvor vi prater rolig sammen.  Barna har store medvirkning på hva vi spiser, gjennom deres valg av pålegg og ved å være aktive på handleturene. Vi ønsker å gjøre måltidet til en koselig stund. De som skal spise frokost skal være i barnehagen til kl. 08.00.

Selvstendighetstrening: 
Vi vasker hendene før og etter maten. Vi vil også lære barna til å vaske hendene etter toalettbesøk. Barna vil få ekstra oppmerksomhet når de skal stelles. (uformell læring) Ellers vil barna etter hvert få sitte på do/potte alt etter hva de foretrekker. Ros og oppmuntring er viktig i renslighetstreningen. Når et barn er modent for å begynne å legge bleien litt til siden, vil dette foregå i nært samarbeid med foreldrene.
Når barnet er kommet så langt i sin utvikling, stiller vi krav om han/hun selv skal kunne være med i påkledingen. Vi vektlegger mestringsopplevelsen, slik at vi alltid har fokus på det positive for læring. 

Aktiviteter:
Vi tilrettelegger for aktiviteter ut fra barna ståsted og slik at deres utvikling alltid stilles krav til. Rammeplanens fagområder er utgangspunktet.

Soving/hvile:
Alle har ulike behov og rytmer, men vi jobber med å finne frem til en felles rytme. Alle skal ha en periode midt på dagen, hvor de skal sove/hvile. Vi er i dialog om hvor lengde barnet skal sove ogsammen med dere om å regulere sovingen i barnehagen slik at dere skal få en normal og god rytme med legging om kvelden.

Bringe/Hente:
Her har vi en mulighet til å gi hverandre viktig informasjon. For å gjøre hente/bringe situasjonen så god som mulig, er det viktig at man finner et godt system, slik at barnet opplever situasjonen positivt. Hentesituasjonen ønsker vi at skal være kort, da barna forventer at de skal hjem når foreldrene kommer.

Foreldresamarbeid:
Foreldresamarbeidet består av flere punkter:
* Foreldresamtalene - 1 på våren og 1 om høsten.
* Foreldremøter/årsmøte og grillfest.
* Bringe/hente situasjon.

For at dette samarbeidet skal fungere bra, er det viktig å informere hverandre så fort som mulig, når det foreligger noe nytt. Ønsker dere å snakke med oss utenom dette, kan dere avtale en tid, slik at vi sammen kan snakke uten at barnet er medlytter.

Kvalitetssikring:
Vi jobber mye med språket i hverdagen og det vektlegges i alle situasjoner for å kunne kvalitetssikre det bruker vi to tester; SATS og ALLE MED

SATS er en språktest og blir anvendt så nære barnets to års dag som mulig
ALLE MED er en generell test som tar for seg sansing, motorikk, sosialt samspill, konstruksjonsevne og kreativitet. Vi bruker denne under hele barnehagetiden. Denne følger barnet til større avdeling siden.

Dagsrytme Tid

Åpner

07:15

Frokost

08:00

Ute-/inneleik

09:00

Lunsj

11:00

Soving/hviling

11:30

Frukt/knekkebrød

13:45

Ute-/inneleik

14:30

Barnehagen stenger

16:45


Praktiske opplysninger:

Tøy:
Alt tøy skal være merket.
For og gi barna en god barnehagedag er det viktig at de har riktige/nok klær, som passer for årstiden.

Det er foreldrenes ansvar å påse dette.

Allmenntilstand:
Barnas allmenntilstand skal være så god at de kan orke en lang dag i barnehagen.
Ved feber skal barnet være hjemme. Er dere i tvil, ring barnehagen.
Ved diare og oppkast skal barnet være hjemme i 48 timer.

Gi alltid beskjed ved sykdom.

Vikar:
Sissel Knudsen/Randi Sofie Kjemperud

Mat:
Alle har med niste til frokost + en frukt.
Vi spiser frokost kl 08.00, vi ønsker matro fra kl 08.00 – 08.30.

Møtetid:
Barna skal være i barnehagen til kl. 09.30, slik at vi kan begynne på dagens program.
Gi beskjed når dere tar fri/ferie.

Fødselsdag:
Vi feirer barnas fødselsdag og lager krone.
Barnehagen baker kake eller annet som barnet/foreldrene ønsker.

Ferier/planleggingsdager.
Vinterferie uke 9
Påskeferie f.o.m 12.04 stenger vi kl 13.00 t.o.m 17.04
Fridager i mai/juni: 1. Mai, 17. Mai, 25. Mai. og 5.juni.
Sommerferie uke: 28-29-30
Det er stengt mellom jul og nyttår.

Planleggingsdager:
26. mai, 31.juli, 08. september og 21. og 22. desember. 2017

Viktige opplysninger:
Leder: Marit K. Fossum, Tlf: 90705088
Barnehagelærer/veileder: Kjetil Bakken

Go to top